Illinois Üniversitesi’nden Ming Kuo ve
meslektaşları her açıdan benzer iki sınıf buluyor.Bu sınıflardan bir tanesi on
hafta boyunca ‘sınıfta’, diğeri ‘doğada’ ders yapıyor. Testler ve gözlemler
sonucunda görüyor ki doğada ders yapmak öğrencinin odaklanmasını iki kat daha
arttırıyor.Doğada, öğretmen çocukları çok çok az uyarıyor. Çünkü çocuklar çok
rahat odaklanabiliyor. Doğanın, öğrenme ve hafıza üzerine bu kadar olumlu katkısı
var.
Peki, bunun altında
yatan sebep ne?
DİKKATİN KULLANIMI
Hafızanın öğrenme ve dikkat (attention) ile direkt ilgisi var.
Herhangi bir şeye dikkatinizi vermezseniz, onu öğrenemezsiniz
(farkında olmadan öğrenmeler hariç).
Tehlikeli bir ortama girerseniz, farkında olmadan dikkatinizin
bir kısmını kendinizi korumaya harcarsınız. Örneğin, bir caddedeyseniz, gelen
arabalara bakarsınız. Caddedeki bu objeler sizin dikkat rezervinizden çalar.
Bilim insanları buna ‘istemdışı dikkat’ diyor. Bu durumda öğrenmek istediğinize
şeylere verecek daha az dikkatiniz kalır. İstemdışı dikkat, istemli dikkatinizi
azaltır. Ama doğada olursanız, beden kendini güvende hisseder. Güvende
hissettiği için de çok fazla istemdışı dikkat kullanmaz. Bu durumda istemli
dikkatini daha iyi kullanır.
İşte bu yüzden ne kadar doğada olursanız, o kadar çok konsantre
olabilirsiniz.